Naprawiamy pompy wtryskowe
mechaniczne i elektroniczne,
wtryskiwacze
oraz układy common rail

osobowe - ciężarowe - budowlane - rolnicze

Wtryskiwacze mechaniczne w silnikach Diesel

Na skróty: Wtryskiwacze czopikowe, Wtryskiwacze otworowe, Wtryskiwacze ołówkowe, Wtryskiwacze sterujące

Wtryskiwacze mechaniczne stosowano od początku istnienia silników o zapłonie samoczynnym. Wtryskiwacz to najważniejsza część układu paliwowego diesla pozwalająca dostarczyć i rozpylić ropę w komorze spalania. Przez dekady wtryskiwacze mechaniczne towarzysząc silnikom o ZS ewoluowały by ostatecznie ustąpić miejsca wtryskiwaczom elektromagnetycznym. Pierwsze 100 lat rozwoju diesla wyróżniło konstrukcje silników z wtryskiwaczami czopikowymi i komorą wstępną oraz silniki o wtrysku bezpośrednim z wtryskiwaczami otworowymi.

Wtryskiwacze czopikowe - komora wstępna

Już w 1908 roku w firmie Karla Bezna po raz pierwszy zastosowano komorę wstępną. Dzięki temu, jak na tamte czasy nowatorskiemu rozwiązaniu, silniki diesla pracowały bardziej miękko, płynnie i mogły osiągać większe prędkości obrotowe. Jeszcze do niedawna silniki z komorami wstępnymi i wtryskiwaczami czopikowymi były produkowane pełną parą. Dopiero pojawienie się pompowtryskiwaczy i układów typu Common Rail na dobre wyparło czopiki z rynku. Sposób zamocowania wtryskiwacza oraz jego prosta konstrukcja czynią "czopiki" odpornymi na bardzo wysokie temperatury występujące w komorze spalania. Trwałość materiałów z których jest wykonana końcówka rozpylająca jest w dużej mierze zależna od temperatury w jakiej pracuje. Oczywiście wtryskiwacze te nie są niezniszczalne, ale na tle swoich młodszych braci w tej branży wypadają najlepiej. Naprawa zużytego wtryskiwacza czopikowego sprowadza się do wymiany końcówki i regulacji jego ciśnienia otwarcia oczywiśćie przy zachowniu wszelkich procedur naprawy aparatury paliwowej.

Jak wygląda wtryskiwacz czopikowy?

Wtryskiwacze czopikowe charakteryzują się krótką obudową zakończoną płaską powierzchnią rozpylacza z "dziubkiem".

Wtryskiwacz czopikowy

W jakich silnikach montowano wtryskiwacze czopikowe?

Silników, gdzie montowano wtryskiwacze czopikowe było tak wiele, że trudno by je wszystkie wymienić. Z czystym sumieniem można powiedzieć, że to będą wszystkie silniki seryjnie wyprodukowane przed rokiem 1989, ale to nie wszystko. W latach 90 i później można spotkać wiele konstrukcji z wtryskiwaczami tego typu. Są to między innymi: Renault 1.9D (do 2001r), BMW 1.8TDS, 2.5TDS, 2.4TD (do 1998r).

Wtryskiwacze otworowe - wtrysk bezpośredni

Technologia wtrysku bezpośredniego w silnikach o zapłonie samoczynnym pojawiła się w latach 80. W silnikach przeznaczonych do aut osobowych około 10 lat później. Pierwszy silnik z wtryskiwaczami otworowymi wyprodukowało Audi - 2.5 TDI w 1989 roku. Do dziś stosuje się to podejście w dieslach i nie zapowiada się na zmiany. Bezpośredni wtrysk paliwa jest na tyle dobrym rozwiązaniem, że nie tak dawno zaczęto je stosować w silnikach benzynowych. Przez lata stosowania wtryskiwaczy otworowych ich konstrukcja została zaktualizowana. Początkowo były to proste wtryskiwacze z jedną sprężyną, później pojawiły się wtryskiwacze dwusprężynowe. Dzięki temu usprawnieniu paliwo jest rozpylane lepiej i silnik pracuje bardziej miękko. Do większości wtryskiwaczy jedno i dwu - sprężynowych są dostępne części zamienne. Naprawa takich wtryskiwaczy jak najbardziej jest możliwa i sprowadza się podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy czopikowych do wymiany końcówki, regulacji ciśnienia otwarcia i potwierdzenia poprawnego pylenia wtrysku. Często klientom wydaje się, że wystarczy naprawić tylko jeden (ten najbardziej "lejący") wtryskiwacz - nic bardziej mylnego. Z reguły uszkodzenie jednego wtryskiwacza zwiastuje to że w niedługim czasie padną pozostałe. Nasze skromne doświadczenie każe nam za każdym razem o tym przypominać, niestety zdarza się że niektórych stać na oszczędzanie.

Wtryskiwacze ołówkowe

Wtryskiwacze ołówkowe to odmiana wtryskiwaczy otworowych stosowanych w silnikach o wtrysku bezpośrednim. Najczęściej można spotkać takie wtryski w silnikach maszyn rolniczych (np. John Deere), budowlanych lub w przeróżnych urządzeniach mobilnych / stacjonarnych napędzanych silnikami spalinowymi. Zasada działania jak i konstrukcja wtryskiwaczy ołówkowych jest bardzo podobna do wtryskiwaczy otworowych z jedną subtelną różnicą. Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza ołówkowego reguluje się śrubą i nie da się w nich wymienić rozpylacza. Awaria takiego wtryskiwacza najczęściej sprowadza się do wymiany na nowy.